Seminaria szkoleniowe
Serdecznie dziękujemy za uczestnictwo w seminariach organizowanych przez Stowarzyszenie SITK, związanych z systemem badań technicznych pojazdów, które odbyły się w kwietniu i maju 2024 r. „NOWY CENNIK W SKP. Zmiany w systemie badań technicznych od 1 czerwca 2024 roku„
Niedawno zakończył się kolejny już cykl seminariów szkoleniowych organizowanych przez SITK o.Krosno oraz SUNRISE-PHU z naszym udziałem. Jednym z omawianych był głośny temat badań ciągników w infrastrukturze innej niż Stacja Kontroli Pojazdów.
Upraszczając jeśli dowolna stacja kontroli pojazdów posiada wymagane rozporządzeniem wyposażenie może wykonywać na koszt zlecającego w miejscu przez niego wskazanym jako spełniające wytyczne, badania okresowe (i tylko okresowe) ciągników o prędkości konstrukcyjnej do 40km/h oraz przyczep do łączenia z nimi niezależnie od ich DMC.Z przepisu wynika więc iż stacja podstawowa jeśli posiada odpowiednie wyposażenie, oraz zewnętrzne stanowisko 8,5mx16,5m może wykonywać badania okresowe ciągników pow.3,5t oraz przyczep do łączenia z nimi przeznaczonych.
Omawialiśmy też ewentualne finansowe konsekwencje zaimplementowania dyrektywy 2014/45/WE dotyczące głównie Okręgowych Stacji Pojazdów.
W dniu publikacji tego tekstu pomimo wejścia w życie nowelizacji (z dniem 01.06.2024) ustawy Prawo o Ruchu drogowym zarówno ministerstwo Infrastruktury jak i Cyfryzacji nie opublikowało wymaganych ustawą aktów wykonawczych.
Podsumowanie: Marcin Nawrot
Szanowni Państwo,
przypominamy, iż jako pierwszy podmiot w Polsce, w marcu 2020 r. złożyliśmy petycję do Premiera RP, w której wskazaliśmy, że opłaty za badania techniczne pojazdów powinny wzrosnąć o co najmniej 100%. W związku z brakiem reakcji w grudniu 2023 r. posłowie na Sejm RP wszystkich partii zostali przez nas poinformowani o pilnej potrzebie uaktualnienia archaicznej tabeli opłat za badania techniczne pojazdów oraz o niesprawiedliwym karaniu diagnostów samochodowych. Nasz list otwarty do posłów zawierał m.in. przeliczenia i zależności dotyczące obecnego minimalnego wynagrodzenia (4242 zł) i minimalnego wynagrodzenia sprzed 20 lat (824 zł). Informację tą wychwycili dziennikarze zamieszczając na różnych portalach sugestie o możliwości wzrostu opłaty za okresowe badanie techniczne samochodu osobowego do wartości 505 zł. Ponadto wielu posłów złożyło stosowne pisma oraz interpelacje do Ministra Infrastruktury – przez ostatnich 20 lat nie było ich tyle co przez ostatnie 2 miesiące. TO WŁAŚNIE NASZE DZIAŁANIA doprowadziły do wielu interwencji związanych ze zmianą tak ważnych dla Państwa przepisów. Nadmieniamy, że wspólnie ze współzałożycielem inicjatywy „SKP – Wspólny Cel” dążącej do zmiany cennika w SKP, w dniu 8 lutego br. byliśmy obecni w Sejmie RP i uczestniczyliśmy w kilku spotkaniach z parlamentarzystami. Inne podmioty również starały się przekonać stronę rządową do zmian, lecz ich działania (w tym składane apele oraz organizowane manifestacje) okazały się nieskuteczne.
W związku z powyższym, przy współudziale firmy SUNRISE z Łodzi oraz CARTEC z Katowic zorganizowaliśmy cykl seminariów związanych z systemem badań technicznych pojazdów, pod nazwą:
„NOWY CENNIK W SKP. Zmiany w systemie badań technicznych od 1 czerwca 2024 roku”
Zagadnienia:
- Projekt nowej tabeli opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów:
- omówienie zasad pobierania opłat,wprowadzenie nowych pozycji do tabeli opłat najnowsze informacje Ministerstwa Infrastruktury związane z cennikiem.
- Omówienie zmian w przepisach, które mają wejść w życie 1 czerwca 2024 r. w tym m.in.:badania techniczne ciągników rolniczych poza SKP (w tym możliwość przeprowadzania badań na terenie różnych powiatów i województw),badania techniczne samochodów przeznaczonych do zawodów sportowych,wydawanie nowych tablic rejestracyjnych (żółte tło + czerwona czcionka).
- Konieczna modernizacja i inwestycje właścicieli SKP po wdrożeniu przepisów UE.
- Omówienie najnowszych planów związanych z przyszłością SKP.
- Dodatkowe badanie techniczne w celu wskazania przebiegu pojazdu elektrycznego.
- Wystawianie zaświadczenia z wynikiem negatywnym. Czy należy określać w nim 14 dniowy termin na przeprowadzenie ponownego badania technicznego?
- Badania techniczne związane z rejestracją pojazdów, w tym podstawy prawne w zakresie wydawania pozwoleń czasowych, także identyfikacji i ustalania danych pojazdu – opracowane na podstawie złożonego odwołania, najnowszego rozstrzygnięcia Samorządowego Kolegium Odwoławczego i decyzji Starosty.
Miasta i daty spotkań na których się spotkaliśmy:
Pierwszy tydzień seminariów już za nami. Było intensywnie oraz zgodnie z planem. Widzimy się w pozostałych miastach.
– 23.04.2024 Białystok
– 24.04.2024 Warszawa
– 25.04.2024 Lublin
– 26.04.2024 Rudna Mała k. Rzeszowa
– 08.05.2024 Kielce
– 09.05.2024 Bytom
– 10.05.2024 Wieliczka
– 21.05.2024 Połczyn Zdrój / Ogartowo
– 22.05.2024 Szczecin
– 23.04.2024 Przeźmierowo k. Poznania
– 24.05.2024 Wrocław